onsdag 4 augusti 2010


Dag 61
Björkön-skagsudde 28 km

Klev upp kl:0200 och vädret var bra. Man hade spått mycket blåst och regn SMHI hade till och med gått ut med en klass 1 varning under dagen.
Så det var bara att pallra sig i väg jag såg hur regn molnen hopade sig så vid 09,30 klev jag i land.
Jag hittade ingen bra tältplats så jag ligger nu på en sommarstugetomt ingen är hemma och jag hoppas att dom inte har något emot att jag ligger här tills i morgon.

Jag har tillbringat dagen med att sova, plocka smultron och hallon mumms.
Det är nu bara 5-6 mil kvar men mentalt har jag gått i mål redan det är en jobbig känsla som jag gör allt för att mota bort.
I morgon ska det blåsa på ganska bra gynnsamma vindar för mig kanske att det blåser för mycket vi får se. Jag räknar inte med att nå Haparanda i morgon. Det gör jag nog på fredag.

(jag har generation 1 spott Peter jag hade dåliga batterier som jag inte uppmärksammade direkt det blev bättre då jag bytte)


Igår var det en massa Amrekanska plan som flög över mig dom tränar att fälla bomber i Sverige. USA är tydligen för litet för det eller också så har vi gått med i NATO och ingen har talat om det för mig.

Nu ska jag plocka bär och sova lite.
Ha det.

14 kommentarer:

  1. Du har verkligen gort en grymt stark insats så här långt, och nu är du nästan så nära målet man kan komma. Förstår att känslan nu är jobbig. Men har du tänkt på vad vi nu skall göra när vi inte kan följa dig via spotten. Tror även att du kommer att drivas av en tomhets känsla när du kommer hem. Kan vara värt att vara förbereda sig på det. Men antar att du redan har tänkt på det:-)
    Är nu i Lappland och firar en 70 åring, och hela fam. Svensson hälsar så gott

    SvaraRadera
  2. Heja Heja...fy fan va du e bra...

    Lena.A

    SvaraRadera
  3. Fantastiskt Jörgen som kommit så långt! Så platt som det är däruppe kan du säkert ha IKEA som inpaddlingsmärke till Haparanda under resten av trippen. Jag var på Vitgrund i lördags och såg att du skrivit i gästboken. Välkommen till Övik och sedan kan du börja förbereda föredragsturnéer.

    SvaraRadera
  4. Heja heja heja! Kan tänka mig att frun längtar tills du kommer hem, hon är väl på g norrut för hämtning nu. BRA JOBBAT - jag är så imponerad!
    Kram på dig från Pernilla S

    SvaraRadera
  5. Har precis kollat din position, har blivit ett sant morgon nöje att följa dig och se vilka tidiga morgonvanor du har. (det klart de kommer ju med åren...)
    Såg att du är på väg mot halsöfjärden utanför Karlsborgsverken. Siktar väl sedan mot Seskarö.

    Antar att många obeskrivliga känslor kommer över nu när du är på väg att slutföra din imponerande strapats. Jag hoppas du kan njuta nu det sista då det verkar bli bra väder kommande dygn trots blåst idag.

    Härligt jobbat Jörgen / Per Granqvist

    SvaraRadera
  6. Starkt jobbat! Mycket imponerande!
    Håll i nu sista biten. Ända in i kaklet!
    /Magnus

    SvaraRadera
  7. Ser att du passerat Seskarö och då når du säkert Virtakari udde redan idag.

    Därför gratulerar jag dig redan nu för en mycket väl genomförd HBB-paddling. Det har varit en sann glädje att följa din snabba paddling längs Sveriges kust.

    Nu ger jag mig iväg för en egen paddling i St Annas skärgård.

    Hälsningar
    Peter Sjödin

    SvaraRadera
  8. Ett stort GRATTIS för genömförd fantastisk prestation, jag är hur stolt och imponerad som helst. Vet att det har varit många tunga stunder som du fått kämpa dig igenom, men DU klarade det på ett strålade sätt.

    Nu är det bara för dig att vila upp dig ordentligt och ta en ordentlig dusch och kanske en bastu om det finns. Så ska jag hämta upp dig.

    /Frugan

    SvaraRadera
  9. JÖRGEN !!!!

    Har precis kollat in din position.
    Du är framme!!!! Fantastiskt.

    Ringer för att informera Thomas som redan talat med dig.

    Jag som inte är talträngd saknar ord för hur stort jag inser din prestation vara.
    Kan återigen ödmjukt konstatera hur stort det måste vara att du är en av få som klarat detta mandomsprov.

    Själv tyckte jag att genomföra Lidingöloppet va något i hästväg......

    Kommer göra vågen när jag träffar dig i hockeytemplet till hösten.

    Detta är större än MoDos hockeyguld! :)

    Sköt om dig och frugan samt familjen närmaste tiden.

    Tur jag flyger till Bromma tidigt imorgon bitti då jag inte kan spana in var du är ;)

    Per "Grana" Granqvist

    SvaraRadera
  10. HEJ JÖRGEN.

    Stort GRATTIS för en fantastisk genomförd prestation. Mycket imponerande.
    Välkommen hem till Bonäset igen.

    Hälsningar; Bosse och Kicki

    SvaraRadera
  11. Jag blir nästan tårögd då jag såg vart du var på kartan. Härligt Jörgen, du har genomfört en otrolig resa.
    Kram.

    SvaraRadera
  12. Grattis Jörgen till din fantastiska prestation! Jag säger som flera andra, det har varit med ett stort nöje som jag följt dig på din långa och tuffa färd runt hela svenska kusten. Om inte förr så förstår jag nu varför du fick spela den sportiga rollen i vår fars i vintras. Ingen av oss andra hade ens kommit på idén att paddla runt Sverige, än mindre göra det. Fast jag tror nog att du tappat en del av de kilon du visade upp i februari.
    Än en gång, GRATTIS Jörgen!

    SvaraRadera
  13. Stor grattis!!!! Vilken resa du har gjort i sommar. Fantastiskt att vi har fått följa dig via bloggen. STOR KRAM!!!!!
    /Therese, Micke och Linn

    SvaraRadera
  14. Ooootroligt imponerade är vi av din prestation!! Stort GRATTIS! Härligt att veta att du nått ditt mål. Vi lata har följt dina strapatser via hammocken och förundrats över att det är möjligt överhuvudtaget att ta sig runt Sverige's kust i kajak. Starkt jobbat Jörgen!!
    //Grattiskramar från Chrille & Bettan

    SvaraRadera