söndag 11 juli 2010



Dag 37
Utö-Kalvön 58 km

Jag blir alldeles vill på dagarna, pratade med frugan om vilken dag det var i dag hon sa 37 jag trodde 38. Hon har säkert rätt det brukar frugan ha :)

Jag ställde väckaren på 0200 och kom i väg 03,30 det är helt underbart att vara uppe så tidigt man är alldeles ensam i skärgården, det är bara djuren som är uppe.
Var jätte nära 2 st havsörnar då jag rundade en udde tyvärr så var jag inte beredd med kameran.

Efter någon timmes paddling så var jag tvungen att kontrollera min position, därför var jag fokuserad på kartbladet, då jag helt plötslig får höra att någon som flåsar alldeles bakom mig det visade sig vara en säl. Gud vad rädd jag blev.

Paddlingen gick jätte bra fram tills folket hade vaknat och börjat ge sig ut på sjön.
Ett tag var det som om jag var i ett getingbo, alla dessa fart monster till motor båtar. Dom kom från höger vänster, framifrån och bakifrån och ingen hänsyn tycker jag att dom tar. I dom flesta fallen så är det yngre personer som framför dessa monster båtar. Vart får dom pengarna i från? Jag menar vi pratar om båtar i närmare miljon klassen. (Tuffa killar kör utan motor eller hur? Angelica)

Gjorde kväll vid 16.00 snåret så nu har jag badat ett par gånger, det måste vara 18-20 grader i vattnet. Vilken underbar tid sommaren är.
En sak har slagit mig: Varför är så många människor nakna på sommaren? Vi måste vara dom naknaste människorna på jorden när vädret så tillåter. (Om man räknar bort urbefolkningen på Borneo) folk är nakna på stranden i båtarna ja de är nakna överallt.

Dagen politiska inlägg: Inför genast båtkort på alla båtar som går fortare än 10 knop. Skoterkort är obligatoriskt eller hur? Är det bara för att det oftast är norrlänningar som har skoter? Nu märker jag att jag är bitter och inåtvänd men det är bara för att jag snart är 50 år. Ni får ha överseende med mig ;)

Bilden är en solnedgång över Stockholms skärgård.
Den andra bilden tog jag när jag fick se några kilar i 12-14 års ålder. De stod på en bro och det såg ut som om dom skulle hoppa.
Om dom gjorde det så tror jag inte dom överlevde. Man känner sig ganska hjälplös i en sådan situation. Men det fanns inget jag kunde göra.
Hoppas att dom inte hoppade.

4 kommentarer:

  1. Du har så rätt så pappsen! Du är tuffast av alla! :D

    SvaraRadera
  2. Det är så spännande och roligt att läsa om din paddlande resa genom Sverige..
    Ett tips: Du får ut och föreläsa om dina upplevelser efter denna resa.. Jag och säkert många fler med mig skulle vara dina åhörare.. Lycka till

    SvaraRadera
  3. Sthlms skärgård är inte att leka med, kan bara tänka mig hur den upplevs i en kanot. Det brukar vara typ "krabbsjö" av alla vågor. Ett tipps är att hålla sig så långt ut i ytter skärgården som möjligt för att få lite paddel ro.
    Bra kämpat annars!!

    SvaraRadera
  4. Det är kul att följa dig och dina bravader på böljan. Du gör det verkligen fantastiskt bra på din väg mot Norrland. Säkert också klokt att paddla så mycket som möjligt på natten, ammars kanske det går för din kajak som det gick för Björn Nåntings kanot i Göta kanal-filmen. Det vill säga inte så bra.
    Paddla på, för än är inte Haparanda inom synhåll.Jag ska förresten till Skärså utanför Söderhamn på navigationstävling om några veckor, så då hoppas jag att du håller dig undan.

    Ha en bra dag och natt, som flickan sa.

    SvaraRadera