onsdag 30 juni 2010

Dag 26

Aspö-Bergkvara 62 km

Efter gårdagen bedrövelser så gav jag mig den på att skaka av mig dessa jobbiga tankar och ta nya tag i dag glömm det gammla. (tack för alla uppmuntrande ord dom stärker det kan jag lova)

Jag hade beslutat mig för att nyttja dagen på bästa sätt. Väder rapporten lovade stiltje på morgonen och sydliga vindar på dagen, därför ställdes väckaren på 03,00 och jag kom iväg 04,40.

Det var lite duggreng på morgonen men färden till Långören gick som en dans ett stopp där för kaffe och en macka.

Nu stod kompassen äntligen på norr vilken glädje, det behövs inte mycket i bland.
Nu paddlade jag för glatta livet solen sken vind i rygggen jag riktigt flög fram.

En snabb lunch på en inte alltför trevlig plats. Det luktade ruttet sjögräs koskit och en massa annat skit, det är stor skilnad mot skåne här efter denna kust så är det lite svårare att hitta bra tält och fika ställen, efter som jag är lite äckelmagad så var det bara att blunda och tänka på något gott gapa och svälja.

Presis när jag skulle sätta mig i kajaken ringde telefonen det var en jornalist från Karlskrona som undrade om jag var kvar på Aspö "nej därifrån for jag kl 05,00" vad synd men jag kan väl göra en intervju med dig på telefon? och så blev det jag vet inte om hon kommer att skriva något vi får väl se.

I ett huj så var jag i Kristianopel en fantastisk fint ställe kan rekomenderas om ni har vägarna förbi stanna då till det är det värt.

Klockan var inte så mycket så jag beslutade mig för att fara vidare. Hamnade i Bergkvara.

Vindarna har varit goda och busiga med mig i dag, goda på sjön men busig när jag skulle sätta upp tältet.

Såhär gick det till.
Tältet var blött av dagg när jag packade ner det så jag ville få upp det först för torkning, när tältet var rest gick jag till kajaken för att hämta mer packning när jag vänder mig för att gå till tältet så var det borta.

Jag förstod att vinden had tagit den, jag sprang i vindriktningen fick syn på tältet i vattnet jag efter som ett jehu ut i vattnet när jag var 2-3 meter ifrån så tog vinden tag i tältet så jag fick kasta mig efter jag fick mig några kallsupar men tältet var räddat.

Jag tror ingen såg mig men jag började garva jag var så trött att jag bara stor skrattade åt allt det måste ha sett roligt ut när jag kastar mig efter tältet.

Tältet var skitigt så det spelade ingen roll nu är jag och tältet rent.

Dagens notering: det finns väldigt många svanar här.